Home » Blog » Hoe werkt Google Search Console

Hoe werkt Google Search Console

Google Search Console is een gratis tool van Google en is perfect om de prestaties van je website te monitoren. Search Console geeft je heel veel gedetailleerde informatie over je website. Zo krijg je inzicht in prestaties, beveiliging, fouten en meer.

In deze blog bespreken we hoe Google Search console werkt en hoe jij het kunt inzetten voor jouw website.

Hoe werkt Google Search Console

Wat is Google Search Console?

Google Search Console bestaat uit een range aan tools, die je helpen bij het monitoren van je website. Het geeft aan wanneer er fouten in je website zitten, maar ook hoe mensen op je site komen en welke zoektermen ze daarvoor gebruiken. Om efficiënt gebruik te maken van Google Search Console Google Search Console heb je wat ervaring nodig. Het is een hele handige tool, maar het kan ook ingewikkeld zijn.

Google search console heette voorheen Google Webmaster tools en is sindsdien uitgebreider en efficiënter geworden. In deze blog leer je hoe je met Google Search Console om gaat. Zo ben je altijd op de hoogte van problemen die je ranking in Google beïnvloeden.

Hoe stel je Google Search Console in?

Als je dit nog niet gedaan hebt, moet je eerst Google Search Console aan je website koppelen. Dit doe je door naar de Google Search Console website te gaan en daar in te loggen met je Google account. Dit kun je het beste doen met het account dat je ook voor Google Analytics gebruikt.

Als je ingelogd bent klik je in de linkerbovenhoek op het menu en kies je voor property toevoegen. Hier voeg je je domein toe. Dan zal je gevraagd worden om te verifiëren dat je de eigenaar van de website bent. Als je property toevoegt via URL voorvoegsel krijg je meer opties voor verificatie, mocht het via domein toevoegen niet lukken.

Vroeger moest je een stukje code in je de header van je website toevoegen. Nu kun je je website automatisch verifiëren als je al Google analytics hebt. Je krijgt dan te zien dat je site automatisch geverifieerd is. Mocht dit niet lukken probeer dan een van de andere verificatie methodes.

Google search console property toevoegen
Google search console URL opgeven
Google search console verificatie

Sitemap voor Google Search Console

Als je site geverifieerd is, moet je een sitemap aanbieden aan Google Search Console. Sommige platformen waar je websites kunt bouwen maken dit makkelijk. Die geven automatisch een sitemap aan Google. Mocht je deze luxe niet hebben, dan kun je je sitemap via online tools vinden zoals XML sitemaps. Als je al een sitemap hebt kun je deze vaak vinden door te gaan naar: https://jouwdomein.com/sitemap.xml. Vervang uiteraard jouwdomein.com met je eigen domeinnaam.

Heb je een Wordpress website, dan kun je de Google XML Sitemaps plugin installeren. Zodra je die geïnstalleerd heb vind je de sitemap in settings in je Wordpress dashboard. De plugin genereerd de sitemap voor je. Je hoeft alleen de URL ,die de plugin geeft, in Search console in te voeren. Dit kun je doen onder ‘nieuwe sitemap toevoegen’.

Wat voor informatie krijg je uit Google Search Console?

Nu je je site toegevoegd hebt aan Google Search Console en je de sitemap aangeboden hebt, kan het data verzamelen beginnen. Het kan even duren voordat er genoeg data verzameld is, maar het is het wachten waard. Je krijgt namelijk alleen maar bruikbare informatie uit Search Console.

Je krijgt nu een overzicht van de belangrijkste onderdelen van Search Console, maar het kan nooit kwaad om zelf op zoek te gaan naar meer informatie!

Doe een gratis SEO check voor nog meer informatie!

Google Search Console overzicht

Wanneer je Google Search Console gebruikt, zie je altijd eerst het overzicht van je website. Hier vind je een overzicht van belangrijke data binnen Google Search Console. Zoals het aantal klikken dat je website ontvangt en of er fouten zijn gevonden op bepaalde pagina’s binnen je website.

Google search console prestaties

De prestaties sectie is een van de belangrijkste overzichten voor je website. Hier vind je terug via welke zoekopdrachten je gevonden wordt, hoe hoog je gemiddeld scoort in de zoekresultaten en langs welke pagina’s bezoekers op je site komen.

Je kunt je prestatie overzicht sorteren op allerlei variabelen, van locatie tot zoekopdracht. Je CTR is een belangrijke indicator voor je pagina’s, dit is je click through rate. Dat betekent dus het aantal mensen dat op je klikt in de zoekresultaten wanneer je getoond wordt. Als je CTR laag is, is het handig om te kijken naar de manier waarop je in Google tevoorschijn komt. Het kan dan goed zijn om je meta titels en teksten aan te passen.

Google Search Console dekking

Onder het menu “dekking” vind je informatie over de pagina’s die Google probeerde te indexeren. Hier vind je ook meldingen als er een probleem is met indexatie. Dit kan verschillende redenen hebben en dit is dus niet altijd een probleem. Soms wil je pagina’s niet zichtbaar hebben in Google. Denk hier goed over na bij het opbouwen van je website.

Als Google je website “crawlt”, creëert de bot een overzicht van alles wat er op je pagina gebeurt. Hierin wordt alles meegenomen, van woorden tot afbeeldingen tot alternatieve titels en de linkstructuur van je site.

Deze grafiek zal dus veranderen als jouw website ook verandert. Met elke pagina die je toevoegt krijg je weer nieuwe informatie te zien in deze grafiek. Het kan zijn dat je minder geïndexeerde pagina’s ziet dan je verwacht. Dit betekent niet altijd dat er iets mis is, Google filtert de pagina’s zelf. Het kan zijn dat Google sommige pagina’s ziet als duplicaten of dat er een no-index meta tag op de pagina staat.

Google search console dekking

Google Search Console Sitemaps

Dit onderdeel van Google search console is rechttoe rechtaan. Hier zie je de sitemap die je geüpload hebt en of dat succesvol was. Heb je een verouderde sitemap in google staan? Upload dan een nieuwe sitemap, dan weet je zeker dat alle informatie die je krijgt up to date is. Vergeet niet de handige tool XML sitemaps, zo heb je snel een sitemap van je website.

Google search console verwijderingen

Google Search Console Verwijderingen

Mocht het zo zijn dat je een pagina tijdelijk van Google wilt verwijderen dan kun je dat hier doen. Klik op nieuw verzoek en voer de URL in van de pagina die je tijdelijk wilt verwijderen. Je kunt de pagina ongeveer 90 dagen verstoppen voordat hij weer zichtbaar wordt.

Als je een pagina permanent uit Google wilt verwijderen zal je dit op je website zelf moeten doen.

Google Search Console site-vitaliteit

Hier vind je informatie die belangrijk is voor je ranking in Google. Gebruiksvriendelijkheid van je website wordt in de toekomst alleen maar belangrijker. Dit kunnen we zien in de trend die Google volgt in het algoritme. Factoren zoals pagespeed, gebruiksvriendelijkheid en visuele stabiliteit worden hierin meegenomen. Deze informatie vind je dus onder site-vitaliteit.

Google Search Console links

Hier vind je de domeinen die naar jouw site verwijzen. En niet alleen naar je site maar ook naar individuele pagina’s. Dit noemen we ook wel je backlink profiel. Hoe groter je backlink profiel des te meer “autoriteit” krijgen je pagina’s of je website. Pagina’s met meer autoriteit zullen sneller hoog ik Google scoren dan pagina’s zonder autoriteit. Domein autoriteit is de overall score van je website, een hoge domein autoriteit maakt het makkelijker om nieuwe pagina’s te ranken in Google.

Hiermee kun je dus perfect in de gaten houden welke pagina’s het beste werken. Oftewel welke pagina’s krijgen de meeste traffic en zijn interessant voor mensen om te linken. Zo krijg je een idee van het soort content dat je moet creëren om de populariteit van je website een boost te geven.

Daarnaast vind je onder links ook een overzicht van je interne links. Zo kun je een idee krijgen van welke pagina’s het belangrijkst lijken voor Google en waar bezoekers het meest terecht komen.

Google Search Console Handmatige acties

Onder handmatige acties vind je of er pagina’s zijn die niet overeenkomen met de kwaliteitseisen van Google. Dit is een van de maatregelen die Google heeft genomen tegen “web spamming”.

Google Search Console Gebruiksgemak op mobiele apparaten

Op de gebruiksgemak op mobiele apparaten pagina vind je een overzicht van je mobiel vriendelijke pagina’s. Google checkt of je pagina’s goed weergeven worden op mobiele apparaten en of alle functies nog werken op mobiel. Je kunt hier fouten vinden over tekst grootte, viewport instellingen of zelfs of klikbare elementen elkaar overlappen op je pagina.

Deze fouten kunnen er voor zorgen dat je mobiele pagina minder goed rankt in Google. Let dus altijd op fouten die hier gemeld worden en pas ze aan. Mobiele verkeer groeit ten opzichte van verkeer via desktop. Zorg dat je website mobile friendly is!

Google search console mobiele vriendelijkheid

Google Search Console URL inspectie

Met deze functie kun je je pagina’s testen. Hiermee krijg je te zien of je pagina indexeerbaar is en hoe Google’s bots de pagina crawlen. Met deze tool weet je dus zeker dat je pagina’s klaar zijn voor Google om gevonden te worden.

Als het gelukt is krijg je een overzichtje van de gecrawlde pagina. Hierin staat of je pagina wel of niet kan worden weergegeven in zoekresultaten. Daarnaast staan er een aantal belangrijke dingen in dit overzicht, zoals mobiel gebruiksgemak en of er een logo is gevonden. Daarnaast vind je of de pagina is opgenomen in de sitemap. Is je pagina niet opgenomen in de sitemap maar staat hij al wel een tijdje online? Kijk dan of je een nieuwe sitemap in moet dienen.

Robots.txt Tester

Als je Robots.txt gebruik om bepaalde elementen voor Google’s bots te blokkeren, dan kun je testen of alles werkt met deze tool. Als je bijvoorbeeld afbeeldingen hebt die je niet in Google image search wilt hebben, kun je hiermee je robots.txt testen om te kijken of dat ook echt niet gebeurt.

Google Search Console in conclusie

Nu je beter thuis bent in de werking van Google Search Console, begrijp je ook dat deze tool onmisbaar is voor je website. Een goed werkende website bepaalt namelijk of jij hoog scoort in de zoekresultaten van Google of niet. Werk daarom regelmatig met deze tool, zodat je fouten in je website kunt voorkomen.

Mocht je er zelf niet uitkomen of wil je het liever uitbesteden? Ik werk graag met je samen om je site te optimaliseren en vindbaar te maken. Kijk eens in mijn werkwijze hoe ik dit doe, of neem contact met me op voor de mogelijkheden!