Home » Blog » SEO: inspelen op vraag en antwoord

Met SEO inspelen op vraag en antwoord

Vraag en antwoord is een belangrijke vorm van SEO. Ongeveer 15% van alle Google searches zijn in de vorm van een vraag.  Het is dan ook een goede strategie om content te maken afgestemd op veelgestelde vragen. Woorden als hoe, wat, waarom, waar komen allemaal veelvuldig voor in de vragen die mensen aan Google stellen.

Dat is ook niet zo gek, je komt eigenlijk altijd naar Google voor het oplossen van een probleem. Je zoekt een bepaald product of zoekt een antwoord op je vraag.

Vragen zijn makkelijker om te ranken in Google

15% van alle Google searches bestaan dus uit vragen. Dit lijkt misschien niet de moeite waard, maar er is iets interessants aan de hand met vragen. Ze zijn makkelijker te ranken dan bijvoorbeeld zoektermen die uit 2 woorden bestaan.

Om te ranken op zoektermen met 2 woorden heb je een hogere autoriteit nodig dan voor zoektermen met meer woorden, zoals vragen. Gemiddeld gezien heb je voor een vraag een domein autoriteit van 40 nodig om te ranken. Voor een zoekterm van 2 woorden heb je ongeveer een autoriteit van 60 nodig.

Vraag en antwoord google

Domein autoriteit?

Domein autoriteit is een term die aangeeft hoe populair jouw site is, autoriteit wordt voornamelijk gemeten door het aantal links vanaf andere sites. De algemene regel is dat je voor langere zoektermen minder autoriteit nodig hebt dan voor korte. Hoe langer je zoekterm, de te specifieker de zoekopdracht. Als jij die specifieke zoekopdracht beantwoord word je dus sneller gevonden. Daarom heb je voor een vraag minder autoriteit nodig dan voor een kortere zoekterm.

Blogs over vragen trekken meer bezoekers

Als je kijkt naar populaire sites met blog, dan komt een groot deel van hun traffic van vraag gerelateerde blogs. Het is dus belangrijk, zeker als nieuwe site, om vraag gerelateerde content te schrijven. Content die vragen beantwoordt voor zoekers genereert meer clicks en meer backlinks. Zo ben je dus verzekerd van groei. Dit is een mooi voorbeeld van een efficiënte content marketing strategie.

Als je nog geen vraag gerelateerde content hebt, schrijf dan een blog over een vraag of laat een blog schrijven. Het is makkelijk om in Google vragen te vinden die aansluiten bij jouw branche. Type gewoon eens de naam van je branche in Google, vaak staan er al vragen in de voorstellen die Google doet. Werk deze vragen en het onderwerp uitgebreid uit in een blog en je bent klaar om op die vraag te ranken.

Er zijn oneindig vragen

Het mooie van vragen is, je kunt er altijd een stellen. Ook over jouw product of branche. Blijf dus content schrijven over vragen die relevant zijn voor je onderneming. Met elke vraag die je beantwoord, maak je je vangnet weer een stukje breder. Mensen die dan op jouw vraag Googlen komen dan ook steeds vaker bij jou terecht.

Een handige tip is ook om vragen die klanten vaak stellen te verwerken in een blog. Krijg je vaak klanten met dezelfde vraag, of komt een bepaalde vraag vaak naar boven? Schrijf er een blog over! De kans is namelijk groot dat dezelfde vraag online vaak wordt gesteld.

Met blogs vragen beantwoorden

Wil je ook een blog waarin je vragen beantwoord voor je klanten. Of wil je überhaupt beginnen met een blog? Neem eens contact met me op, dan kijken we of ik je bij bloggen kan helpen. Ik help onder andere bij het vinden van onderwerpen, het leveren van blog templates of ik schrijf hele blogs voor je. Misschien is een abonnement wel iets voor jou! Dan ben je verzekerd van content voor je blog en houd jij tijd over voor je onderneming.