Home » Blog » SEO optimalisatie tips voor 2021

SEO optimalisatie tips voor 2021

7 belangrijke tips voor zoekmachineoptimalisatie in 2021

Nu het nieuwe jaar begonnen is en online presteren belangrijker is dan ooit, is het tijd om te kijken naar de belangrijkste tips op het gebied van SEO optimalisatie voor 2021. Er zullen een aantal dingen veranderen ten opzichte van het vorige jaar maar een aantal factoren zullen ook hetzelfde blijven. Het is belangrijker dan ooit om waardevolle content te creëren en accurate informatie te bieden aan je bezoekers. Jouw naamsbekendheid is een van de belangrijkste onderdelen van SEO voor het komende jaar. Content marketing is de ideale methode om dat te bereiken.

1. Verwacht minder clicks op organisch verkeer

Het klinkt misschien raar uit de mond van een SEO-specialist, minder clicks. En organisch verkeer blijft ook een van de belangrijkste factoren in zoekmachineoptimalisatie. Maar Google blijft een commercieel bedrijf en wil dus ook aandeelhouders tevreden houden. Dit betekent dat een groot deel van de aandacht in zoekresultaten naar SERP features en betaalde advertenties gaat. SERP features zijn alle resultaten die naar boven komen bij een search die niet organisch zijn:

SERP features SEO

Het wordt dus naast je organische resultaten belangrijk om te optimaliseren voor SERP en gebruik te maken van adds. Om alsnog veel organisch verkeer naar je site te trekken is het belangrijk om keywords te gebruiken zonder makkelijke antwoorden. Makkelijke antwoorden worden tegenwoordig al door Google gegeven en de zoeker hoeft dan niet door te klikken naar je site.

2. Meer focus op brand building.

Doordat er meer aandacht komt te liggen op SERP features in Google is het belangrijk om naamsbekendheid te creëren. Branded searches zijn zoekopdrachten waarbij zoekers direct naar jouw merk zoeken. Maar hoe zorg je er voor dat mensen jouw brand kennen. Daar komt content marketing om de hoek kijken, mensen leren jouw brand kennen en waarderen doordat jij waarde levert binnen je branche. Jij bent degene met goede tutorials, of met informatieve blogs. Als jij degene bent die waarde levert binnen je branche, gaan bezoekers je waarderen en creëer je naamsbekendheid. Content marketing zorgt ervoor dat jij een loyale online community creëert met je klanten.

3. Mobile search blijft het belangrijkst.

De trend die we de afgelopen jaren gezien hebben zet zich door, de meeste zoekopdrachten worden gedaan vanaf een mobiel apparaat. 52% van alle internetverkeer was door mobiele apparaten afgelopen jaar, dit zal alleen maar toenemen. Het verschilt per branche of je traffic via mobiel of desktop komt, maar het wordt voor iedereen belangrijk om je website te optimaliseren voor mobiel. Dit is ook de reden dat Google is gekomen met mobile first indexing. Omdat Google veel meer data bezit dat wij mogen we er vanuit gaan dat mobiele sites belangrijker zijn dan ooit. Zorg er dus voor dat jouw mobiele site net zo vriendelijk is voor gebruikers als je desktop versie.

4. Gebruikservaring wordt een belangrijkere factor.

Een van de beste manieren om je SEO resultaten te verbeteren is door gebruiksvriendelijkheid en de uitstraling van je website te optimaliseren. Adobe ontdekte dat 38% van alle bezoekers je website verlaten als de content en de opmaak van je website niet aantrekkelijk is. Daarnaast heeft Google naar buiten gebracht dat user experience in de toekomst een belangrijke factor wordt voor de ranking van je website. Alleen om deze reden is het voor je website al belangrijk om te zorgen voor een prettige ervaring voor bezoekers:

  • Zorg voor een snel ladende website
  • Maak je website mobile friendly
  • Gebruik geen agressieve pop-ups
  • Gebruik geen reclame die de ervaring onderbreekt

Daarnaast is er nog de belangrijkste factor voor het optimaliseren van je website voor SEO. Zorg er voor dat je website de zoekintentie van de bezoeker vervult. Zoekintenties zijn grofweg onder te vedelen in 4 categorieën: informationeel, vergelijkend, transactioneel en navigerend. In de volgende blog gaan we het uitgebreid hebben over deze zoekintenties. Wat een betere gebruikservaring betekent voor je website en je SEO resultaten:

  • Bezoekers blijven langer op je pagina
  • Ze switchen minder snel tussen zoekresultaten en pagina’s
  • Klikken sneller door naar een andere pagina op je website
  • Worden sneller klant

5. Backlinks blijven belangrijk

Je hoort wel eens dat backlinks minder belangrijk zijn en dat gebruikservaring de belangrijkste factor is. Dit is ten eerste niet waar en waarom zou je kansen laten liggen als het gaat om het vergroten van je bereik. Backlinks zijn een belangrijke factor in Google’s algoritme om websites van elkaar te onderscheiden. Als alle websites een goede gebruikservaring hebben dan moet er op een andere factor geranked worden, backlinks dus. Als twee pagina’s praktisch dezelfde content hebben en gebruik maakt van dezelfde keywords, dan zal Google de pagina met de meeste backlinks hoger ranken. Je kunt het aantal backlinks vergelijken met het aantal stemmen dat je website krijgt, als jij de meeste stemmen krijgt rank je ook het hoogst.

Hieronder een mooi onderzoek van SEMrush dat het aantal backlinks tegenover positie in Google zette:

Backlinks SEO

6. Zorg dat je informatie correct is

Er staat zoveel informatie op het internet dat het soms moeilijk is om expertise van onzin te scheiden. Google is daar ook mee bezig en het is dus belangrijk dat informatie die jij op je website aanbied volledig en accuraat is. Als je kijkt naar de kwaliteitsrichtlijnen van Google zul je vinden dat ze een belangrijke focus leggen op betrouwbaarheid, expertise en accuraatheid. Ze willen hiermee voorkomen dat er foute of gevaarlijke informatie over het internet wordt verspreid. Dit komt uiteindelijk weer terug bij kwaliteit leveren en content marketing. Zorg er voor dat je waarde levert, accurate informatie en wees een voorbeeld voor je branche.

7. SEO blijft de beste lange termijn marketing strategie

Vergeleken met andere marketing strategieën blijft SEO de beste strategie op lange termijn. SEO is een investering voor de lange termijn. Samen met content marketing zijn de kosten van SEO relatief laag, je kunt je content namelijk het beste via de gratis grote social media platformen verspreiden. Je hoeft alleen te zorgen voor een geoptimaliseerde website en een goed contentplan. Hiermee bouw je blijvende resultaten op en storten je resultaten niet ineens in als je betaalde advertentie verlopen is.

 

Meer weten of sparren over jouw content en SEO strategie? Neem contact met me op!