Home » Over Zoekbaar » Werkwijze

De werkwijze van Zoekbaar

Controleerbare groei vanuit een stevige basis

SEO werkwijze zoekbaar

1. Beginnen bij het begin, jouw website design

Het klinkt natuurlijk logisch om met je website te beginnen. Je bent hier hoogstwaarschijnlijk terecht gekomen omdat je op zoek bent naar SEO-ondersteuning. Toch is het belangrijk om ook na te denken over de vormgeving van je website. Niet alleen de woorden die er op staan zijn belangrijk, ook het design zorgt voor een hogere ranking in Google. Maar het gaat toch om zoekwoorden? Dat is inderdaad waar, maar ook de tijd die bezoekers op je site doorbrengen heeft invloed op je ranking in Google. Daarom beginnen we altijd bij het design van je website. Als je al een design hebt gebruiken we natuurlijk jouw design. Denk je dat je een beter design nodig hebt of heb je er überhaupt nog geen? Daarvoor werk ik samen met Bonnema Grafische Vormgeving.

Belangrijke design keuzes die beïnvloeden hoe lang bezoekers op je website blijven:

- Overzichtelijkheid: Vinden je bezoekers makkelijk de informatie die ze zoeken.

- Duidelijkheid: Is het in een oogopslag duidelijk waar je pagina over gaat.

- Visuele aantrekkelijkheid: Is je site prettig om naar te kijken

- Visuele ondersteuning van je tekst: Wissel tekst af met visuele content

Zoekbaar webdesign

2. De stevige basis: Zoekintentie en je zoekwoordenprofiel

Als het design van je website op orde is, kijken we eerst naar je bestaande content. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je nog geen content hebt, dan volgen we ook dezelfde stappen om je content te ontwikkelen. Allereerst hebben we een zoekwoordenprofiel nodig, een overzicht van de zoekwoorden die belangrijk zijn voor je organisatie. Als we de belangrijkste zoekwoorden hebben gevonden, ontwikkelen we voor elk "hoofdzoekwoord" een profiel van aanverwante zoektermen. Dit kunnen enkele woorden zijn, maar ook hele vragen. Hierbij houden we rekening met de zoekintentie van jouw publiek, oftewel waar is je doelgroep naar op zoek.

Zoekintenties zijn onder te verdelen in 4 categorieën:

-Informationeel: De zoeker is op zoek naar informatie

-Vergelijkend: De zoeker wil producten vergelijken

-Transactioneel: De zoeker wil iets kopen

-Navigerend: De zoeker zoekt een specifieke site in Google

zoekbaar zoekwoordenprofiel

Elk Zoekwoord in je zoekwoordenprofiel valt binnen een of meerde van deze categorieën, de content die we maken stemmen we daarom ook af op de zoekintenties. Je wilt een zoeker die informatie wil niet gelijk confronteren met je product, ze zijn namelijk nog niet klaar om te kopen.

3. Bouwen op je basis: Het content plan

Als we je stevige basis hebben opgebouwd is het tijd om je zichtbaar te maken. Als je je site regelmatig update met nieuwe content krijg je een boost in je rankings. Google heeft namelijk voorkeur voor websites die goed onderhouden worden. Google is niet de enige die nieuwe content leuk vindt, ook je bezoekers krijgen daarmee een reden om terug te komen naar je website. Dit zorgt weer voor meer tijd die mensen op je site doorbrengen, wat op zijn beurt weer zorgt voor een hogere ranking. 

Met nieuwe content zorgen we dat de zoekintentie van zoekers wordt vervuld. Je kunt het zien als het oplossen van een probleem, je zoeker heeft een probleem en jij lost het voor ze op met je content. Het mooie aan een blog is dat je heel specifiek kunt worden, bijvoorbeeld voor zoekers die een vraag Googlen zoals: Hoe maak ik een content plan? Over deze vraag kun je een blog schrijven waarin je het onderwerp zo diep mogelijk uitwerkt. Zo krijg jij hits in Google op je blog en wordt de informationele intentie van de zoeker vervuld. Dit betekent niet gelijk dat ze ook je klant worden, maar je creëert hierdoor wel binding met je merk.

zoekbaar content plan

4. Groeien vanuit je content: Linkbuilding en content marketing

Al die nieuwe content is natuurlijk leuk maar het moet ook ergens toe dienen. Dat doet het gelukkig ook. Een van de belangrijkste onderdelen van je ranking in Google is je backlink profiel. Backlinks zijn links die vanaf andere sites naar jouw site verwijzen. Hierbij komt het begrip "autoriteit" om de hoek kijken, als er meer sites naar jou linken geeft Google je meer autoriteit. Daarbij is ook de kwaliteit van de links belangrijk, je wilt namelijk het liefst backlinks krijgen van andere sites met veel autoriteit.

Linkbuilding is het meest tijdrovende deel van SEO. Het kan een tijd duren voordat je een sterk backlink profiel hebt opgebouwd, maar vergeet vooral niet er regelmatig in te investeren. De belangrijkste en makkelijkste manier van backlinks opbouwen is goede content marketing. Goede content wordt sneller gedeeld en gelinkt door bijvoorbeeld bloggers, reviewers of andere websites binnen je branche. Het is dus belangrijk dat we content blijven creëren, zorgen dat we zoekintenties vervullen en dat je content het waard is om gedeeld te worden. 

zoekbaar content marketing

5. Maandelijkse SEO health checks: Blijf je concurrentie de baas

Als je aan het groeien bent en goed scoort op je belangrijke zoekwoorden, is het niet zo dat we afscheid moeten nemen. Je concurrentie staat ook niet stil en je wilt blijven concurreren, hiervoor doen we maandelijks een "content health check". Dit houdt in dat we elke maand kijken hoe het gaat met je scores en of er op een bepaald zoekwoord moet worden bijgestuurd, of dat er een zoekwoord is waar we extra content op kunnen creëren. Wij houden de trends voor jouw branche in de gaten en spelen daar op in. Het is belangrijk dat je je blijft ontwikkelen en meegroeit met je concurrenten. Onze maandelijkse health check zorgt er voor dat jij blijft scoren.

 

zoekbaar SEO check