Home » Wat doet zoekbaar » Content marketing

Content marketing

Content marketing als stevige basis voor groei

Wat is content marketing?

Content marketing is eigenlijk een relatief nieuwe vorm van marketing. Het is niet direct gericht op zoveel mogelijk sales, maar meer op het bereiken van je doelgroep door kwaliteit te leveren. Deze vorm van marketing focust zich meer op de reputatie en bekendheid van je merk dan op het direct verkopen van producten. Deze strategie levert op lange termijn meer op tegen een lagere investering, doordat het een stevige basis legt voor je groei. De online community die je opbouwt met content marketing verdwijnt namelijk niet, met advertenties verdwijnt je doelgroep zodra je de advertenties stopt. Dat is het grote voordeel van content marketing ten opzichte van conventionele marketing.

Content marketing is een belangrijk onderdeel van SEO en heeft als doel:

- Aandacht trekken en leads genereren

- Het uitbreiden van je klantenbasis

- Online sales verhogen

- De bekendheid van je organisatie uitbreiden

- Binding met je organisatie creëren 

Content marketing trekt potentiële klanten aan. Door waarde te creëren met je content verander je deze potentiele klant uiteindelijk in een klant. Door waardevolle informatie te leveren aan je potentiele klanten creëer je binding met je merk. Deze binding zorgt er op zijn beurt weer voor dat klanten sneller overgaan tot het afnemen van je product. Content marketing draait dus niet direct om verkopen, maar om vertrouwen en status op te bouwen bij je publiek.

De meerwaarde van content marketing

Content marketing is de perfecte manier om op een organische manier je backlink profiel uit te breiden. Door waardevolle content te creëren die gedeeld wordt door andere websites, creëer je meer links naar je website. Dit zorgt er weer voor dat je autoriteit krijgt waardoor je hoger scoort op Google. Meer over backlinks lees je in onze werkwijze.

Naast het creëren van backlinks is content marketing perfect voor het opbouwen van een online community. Door je content regelmatig te delen via al je social media kanalen creëer je een community waar mensen naar terug komen. Zorg er dan ook voor dat je content het waard is om voor terug te komen en lok een gesprek uit in de comments. Zo zorg je er voor dat je binding met je posts en je merk vergroot.

Wat voor content kan ik het beste gebruiken?

Voor content marketing kun je in principe alle soorten content gebruiken. Het is afhankelijk van je doel welke content het beste werkt. Over het algemeen geld dat video het snelst de meeste informatie levert en de meeste zintuigen stimuleert als mensen het kijken. Dat zorgt er voor dat het beter wordt onthouden door je publiek. Maar voor sommige onderwerpen is het beter om een foto of een infographic te laten zien. Zo zijn er heel veel manieren waarop je je content kunt verpakken.

De meest gebruikte manieren zijn:

- Video

- Illustraties

- Infographics

- Foto's

- Blogs

- Audio

Wees vooral creatief en breng je content op een manier die bij je organisatie past.

Hulp nodig bij content marketing?

Neem contact met me op en wij helpen je bij het maken of marketen van je content!